Vranov u Brna
Název
Vranov u Brna
Popis
Historie kostela Narození Panny Marie
Dnešní podoba vranovského kostela a krátce po jeho postavení i nově zbudovaného kláštera (od r. 1633) se datuje tedy do finální podoby celého areálu do let 1622-1633. V r. 1622 bylo započato fundátorem Maxmiliánem knížetem z Liechtensteinu (bratrem českého místokrále Karla z Liechtensteinu) a jeho manželkou Kateřinou ze starobylého moravského rodu pánů z Boskovic a Černé Hory se stavbou kostela. Staré budovy byly všechny zbořeny a na jejich místě vznikl nový kostel Narození Panny Marie jako projev mariánské úcty obou zakladatelů i jako trvalé umístění rodové hrobky panujících knížat rodu Liechtensteinů. Kostel je však současně unikátní stavební památkou z hlediska českých dějin umění. Vznikem v letech 1622-1624 je ojedinělou památkou raného baroka v době třicetileté války.
Jméno autora této kostelní architektury není dnes známo, inspiračním zdrojem mu však bylo nesporně francouzské klasicistické baroko, jen poněkud aplikované pravděpodobně na naše podmínky a umístění tohoto sakrálního komplexu, jako dominanty krásné okolní přírody.
V 18. století se však podstatně změnilo původní vnitřní zařízení kostela, které bylo poznamenáno 17. stoletím. Klenbu kostela pokryla mohutná iluzivní freska, kterou v letech 1738 – 1748 vytvořil vynikající brněnský malíř Jan Jiří Etgens, před tím také tvůrce fresky na stropě depozitáře v přilehlém klášteře. Z dalších významných malířů 18. stol. Se na kostelní výzdobě podíleli malíři jako Antaly (Antonín) Schmidt z Kremže, zv. Kremsser Schmidt (1718 – 1789), vídeňský Pavel Troger (1698 – 1762), autor obrazu Nejsv. Trojice na hlavním oltáři, neméně slavný Antonín František Maulpertsch (1724 – 1796), autor obrazu sv. Františka Serafínského, sv. Jana Nepomuckého a sv. Františka z Pauly, a také Josef Hager (1726 – 1781) z Prahy, který v r. 1777 namaloval pro zdejší kapli obraz Krále Davida s anděly. Umělecky hodnotný je i rozměrově menší obraz sv. Rozálie nad mensou oltáře ve vedlejší stejnojmenné kapli. Další menší obrazy na oltářích v lodi jsou pracemi kvalitních malířů a navíc jsou rámovány krásnými pozlacenými dřevěnými rámy. Dvojice sv. Nolburga a sv. Vendelína je malována jedním autorem již v nástupu klasicismu posledních desetiletí 18. stol. Malý obraz v kovovém, ručně tepaném rámu, je pravděpodobně prací okruhu malíře Ignace Raaba (1715 – 1787). Časově nejstarší památkou, umístěnou dnes pod kruchtou, je gotická křtitelnice, pravděpodobně dnes jediný svědek původního kostela. Tvůrcem splendidní sochařské výzdoby oltářů, kazatelny a epitafu je brněnský sochař a řezbář Ondřej Schweigel (1718 – 1789), který svým uměním dospěl k vrcholu rokokového umění. Architekturu hlavního oltáře a jeho sochařskou výzdobu vytvořil Bohumír Fritsch (1705 – 1750) v pojetí vrcholného baroka.
Období
Statistiky
- 36 fotek
- 17 se líbí
Kategorie a štítky
Nastavení
Vytvořte si fotodárky
Z alb a fotek na Rajčeti nebo i z disku počítače si můžete snadno a rychle vytvořit různé fotodárky pro sebe nebo své přátele.